دین،اخلاق،ادبیات عرب
 
آگاهی وبصیرت

محل درج آگهی و تبلیغات
 
نوشته شده در تاريخ دوشنبه هجدهم مهر ۱۴۰۱ توسط جعفرکارگزار

ترجمه مفردات الفاظ قرآن راغب اصفهانی ؛ ج‏1 ؛ ص234

الالفات‏

الف‏ هايى كه بر كلمات داخل مى‏شوند سه نوعند:

1- الفى كه در آغاز سخن و كلمات بكار مى‏رود.

2- الفى كه در وسط كلمات قرار مى‏گيرد.

3- الفى كه در آخر كلمات است.

نوع اوّل: الفى كه در آغاز واژه‏هاست خود بر چند قسم است:

1- الف استفهام: كه اگر الف استخبار بگوئيم از استفهام سزاوارتر است زيرا تعميم بيشترى دارد كه پرسش، إنكار، سرزنش، نفى و برابرى را در برمى‏گيرد.

الف استفهام يا استخبار مانند آيه (أَ تَجْعَلُ فِيها مَنْ يُفْسِدُ فِيها؟- 29/ بقره).

امّا- الف سرزنش و ملامت و توبيخ، مانند آيات زير: (أَذْهَبْتُمْ طَيِّباتِكُمْ‏؟- 20/ احقاف).

و (أَتَّخَذْتُمْ عِنْدَ اللَّهِ عَهْداً؟- 80/ بقره) و (أَ فَإِنْ ماتَ أَوْ قُتِلَ‏؟- 144/ آل عمران) و (آلْآنَ وَ قَدْ عَصَيْتَ قَبْلُ‏- 91/ يونس).

و (أَ فَإِنْ مِتَّ فَهُمُ الْخالِدُونَ‏؟!- 34/ انبياء) و (أَ كانَ لِلنَّاسِ عَجَباً- 2/ يونس).

و (آلذَّكَرَيْنِ حَرَّمَ أَمِ الْأُنْثَيَيْنِ‏؟!- 143/ انعام).

اف- تسويه و برابرى، در مفهوم مانند آيات (سَواءٌ عَلَيْنا أَ جَزِعْنا أَمْ صَبَرْنا- 21/ ابراهيم) و (سَواءٌ عَلَيْهِمْ أَ أَنْذَرْتَهُمْ أَمْ لَمْ تُنْذِرْهُمْ لا يُؤْمِنُونَ‏- 6/ بقره).

الف تسويه اگر بر جملات مثبت در آيد آنرا به معنى نفى مى‏برد مانند: عبارت- أخرج هذا اللفظ- كه نفى خارج شدن مى‏كند، بنابر اين از اثبات آن پرسش‏ مى‏شود و اگر بر جملات منفى داخل شود آنرا مثبت مى‏كند زيرا نفى در نفى مثبت مى‏شود مانند آيه (أَ لَسْتُ بِرَبِّكُمْ‏- 172/ اعراف) و (أَ لَيْسَ اللَّهُ بِأَحْكَمِ الْحاكِمِينَ‏- 8/ تين) و (أَ وَ لَمْ يَرَوْا أَنَّا نَأْتِي الْأَرْضَ‏- 41/ رعد) و (أَ وَ لَمْ تَأْتِهِمْ بَيِّنَةُ- 133/ طه) و (أَ وَ لا يَرَوْنَ‏- 126/ توبه) و (أَ وَ لَمْ نُعَمِّرْكُمْ‏- 37/ فاطر).

2- الف متكلّم وحده- مانند، أسمع و أبصر.

3- الف امر- خواه در حالت تركيب، قطع باشد يا وصل (الف قطع و الف وصل (مانند آيه (أَنْزِلْ عَلَيْنا مائِدَةً مِنَ السَّماءِ- 84/ آل عمران) و (ابْنِ لِي عِنْدَكَ بَيْتاً فِي الْجَنَّةِ- 11/ مريم) و مانند اينها.

4- الفى كه بالام تعريف همراه است مانند- العالمين.

5- الف نداء، مثل- أزيد- يعنى اى زيد.

نوع دوّم- الفى كه در وسط كلمات هست مانند- الف تثنيه و الف پاره‏اى از جمع‏ها مثل- مسلمات و مساكين.

نوع سوّم- الف تأنيث كه در آخر كلماتى مانند- حبلى و بيضاء مى‏آيد.

الف ضمير در تثنيه افعال- اذهبا- و همچنين الفى كه در آخر آيات مثل الف آخر ابيات شعرى است‏

(وَ تَظُنُّونَ بِاللَّهِ الظُّنُونَا- 10/ احزاب) و (فَأَضَلُّونَا السَّبِيلَا- 67/ احزاب) ولى اينگونه الف‏ها، معنايى را اثبات نمى‏كند فقط براى اصلاح لفظ است.

(الف آخر ابيات شعرى را( الف اطلاق) مى‏گويند كه گوئى قافيه شعر با آن الف تعيين مى‏شود، شعراء ايران و غرب نمونه‏هاى زيادى از بكار بردن الف اطلاق دارند كه نمونه‏اى از آنها ذكر مى‏شود.

شيخ سعدى مى‏گويد:

سألتُ حبيبى الوصلَ منه دُعابَةً

و أعْلَمُ أنَّ الوصل ليس يكونُ‏

فمَاسَ دلالًا و ابتهاجاً و قال لى‏

برفقٍ مجيباً( ما سألتَ يَهُونُ)

كه در اين دو قافيه دو بيت بالا، بايستى الف اولى با تنوين و الف دوّمى بعدش حرف باشد.

)


برچسب‌ها: عربی, صرف ونحو, ادبیات عرب, قواعد عربی
.: Weblog Themes By Pichak :.





در اين وبلاگ
در كل اينترنت
چاپ این صفحه
تمامی حقوق این وبلاگ محفوظ است | طراحی : پیچک